Plan: | Esweg Zuid-Oost Norg |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1699.2009BP012-vg01 |
De Wet geluidhinder (Wgh) heeft tot doel de mensen te beschermen tegen geluidsoverlast. Op basis van deze wet dient bij het opstellen van een bestemmingsplan aandacht te worden besteed aan het aspect "geluid".
In de Wet geluidhinder is een zonering van industrieterreinen, wegen en spoorwegen geregeld. Enerzijds betekent dit dat (geluid-)eisen worden gesteld aan de milieubelastende functies, anderzijds betekent dit dat beperkingen worden opgelegd aan milieugevoelige functies. Het onderhavige bestemmingsplan wordt opgesteld om de vervangende nieuwbouw in de vorm van 50 woningen mogelijk te maken. Het voorliggende bestemmingsplan heeft betrekking op geluidsgevoelige objecten.
Omdat het voorliggende plangebied niet in de nabijheid van industrieterreinen of spoorwegen is gelegen, hoeft er in dat kader geen onderzoek te worden verricht.
In hoofdstuk VI van de Wet geluidhinder is de verplichting opgenomen tot het verrichten van een akoestisch onderzoek naar de geluidsbelasting op de gevels van woningen (en daarmee gelijk te stellen objecten) binnen de in artikel 74 genoemde onderzoekszone van een weg. Voor een weg bestaande uit één of twee rijstroken in een stedelijk gebied bedraagt de breedte van de geluidszone aan weerszijden van de weg 200 meter.
De verplichting tot het verrichten van een onderzoek geldt niet indien:
De woningbouwlocatie bevindt zich nog net binnen de wettelijke geluidszone van de Asserstraat (kleinste afstand circa 150 m; het deel van de Asserstraat ter hoogte van het plangebied heeft een 50 km/uur regime, vanaf Heegkampweg richting centrum wordt deze 30 km/uur. In de omliggende (woon-)straten in het plangebied zelf geldt een 30 km/uur regime. Derhalve is akoestisch onderzoek noodzakelijk.
Conclusie
De geluidsbelastingen blijven, door de afstand tot de weg en de afschermende werking van bebouwing dichter op de weg, ruimschoots binnen de normen. Omdat de voorkeursgrenswaarde van Lden 48 dB op geen enkele gevel wordt overschreden zijn er vanuit de Wet geluidhinder, voor zover het wegverkeerslawaai betreft, dan ook geen bezwaren tegen de voorgenomen ontwikkeling.
Voor meer uitgebreide informatie wordt verwezen naar Bijlage 9 Akoestisch onderzoek.