Plan: | Parkeren Noordenveld |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1699.2018BP072-vg01 |
Op 29 november 2014 is een wetswijziging van onder andere de Woningwet inwerking getreden. Deze wijziging heeft tot gevolg dat de stedenbouwkundige bepalingen uit de gemeentelijke bouwverordening vervallen. In de wet is een overgangsregeling opgenomen, namelijk dat artikelen uit de Woningwet van toepassing blijven tot het tijdstip dat het bestemmingsplan wordt gewijzigd, echter uiterlijk tot 1 juli 2018. Dit betekent dat na 1 juli 2018 een bestemmingsplan niet meer kan terugvallen op de bepalingen uit de bouwverordening en dus gemeenten de gewenste parkeereisen in het bestemmingsplan moeten opnemen. De gemeentelijke parkeernormen werken dan niet meer door in de bestemmingsplannen via de bouwverordening. Om deze reden stelt de gemeente Noordenveld dit bestemmingsplan op in de vorm van een facetbestemmingsplan. Een facetbestemmingsplan is een bestemmingsplan dat een specifiek inhoudelijk onderwerp regelt en dat voor de bestemmingsplannen in het plangebied van toepassing is. In dit facetbestemmingsplan worden de gemeentelijke parkeernormen opgenomen en het plan bewerkstelligt dat deze doorwerken in de reeds vastgestelde bestemmingsplannen van de gemeente Noordenveld.
Het plangebied van dit bestemmingsplan 'Parkeren Noordenveld' omvat het gehele grondgebied van de gemeente Noordenveld. Op de onderstaande afbeelding is het gehele plangebied weergegeven en met rood omlijnd.
In een aantal bestemmingsplannen is al een regeling ten behoeve van parkeren opgenomen. Deze plannen worden dan ook uitgesloten op de verbeelding. Het gaat om de volgende plannen:
Bestemmingsplan | NL.IMRO-nummer | Datum vastgesteld |
Herontwikkeling locatie Ronerborg, Roden | NL.IMRO.1699.2014BP049 | 11 mei 2016 |
Locatie Rottinghuis te Nietap | NL.IMRO.1699.2015BP050 | 7 december 2016 |
Herontwikkeling locatie Boskamp, Roden | NL.IMRO.1699.2016BP051 | 20 december 2017 |
Locatie Esweg te Nieuw-Roden | NL.IMRO.1699.2015BP052 | 22 maart 2017 |
Gastenhuis Schoolstraat te Roden | NL.IMRO.1699.2016BP053 | 17 mei 2017 |
Locatie Raadhuisstraat te Roden | NL.IMRO.1699.2016BP056 | 31 januari 2018 |
Fietstunnel Peizerwold | NL.IMRO.1699.2016BP058 | 18 oktober 2017 |
De Fledders 8 te Zuidvelde | NL.IMRO.1699.2016BP061 | 14 maart 2018 |
Schoolstraat 22 te Westervelde | NL.IMRO.1699.2017BP064 | 14 maart 2018 |
Herziening Westeres | NL.IMRO.1699.2017BP065 | 14 maart 2018 |
Het opstellen van parkeerbeleid is een autonome taak van gemeenten. Parkeerbeleid is van belang in verband met de verbetering van de bereikbaarheid en leefbaarheid in woonwijken, bedrijventerreinenen (winkel)centra. Andersom is het ook een onderwerp van ruimtelijke inrichting/locatiebeleid. Door het juiste bedrijf of kantoor op de juiste plaats te vestigen, kunnen onnodige verkeersbewegingen en problemen met parkeerruimte worden voorkomen. Via parkeerbeleid kan de gemeente de verdeling van de schaarse parkeerruimte reguleren en overlast voorkomen. In Noordenveld wordt niet altijd volledig aan de vrije vraag naar parkeerruimte voldaan. Dat betekent dat Noordenveld gebruik maakt van sturend parkeerbeleid. Een sturend parkeerbeleid bevordert het selectief gebruik van de auto en beperkt hiermee de groei van de automobiliteit ten gunste van de leefbaarheid.
In het Gemeentelijk Verkeers- en VervoersPlan (GVVP) is onder andere het beleid met betrekking tot parkeren opgenomen.
De volgende beleidsregels volgen uit het GVVP:
Voor elk bestemmingsplan moet een gemeente aantonen dat het plan uitvoerbaar is. Dat volgt namelijk uit artikel 3.1.6 van het Besluit ruimtelijke ordening (hierna: Bro). Dit facetbestemmingsplan betreft het opnemen van parkeernormen naar aanleiding van het vervallen van stedenbouwkundige bepalingen uit de gemeentelijke bouwverordening na recente wetswijzigingen. Hiervoor zijn geen aanvullende onderzoeken noodzakelijk. Onderzoek en afwegingen ten aanzien van de uitvoering is in dit plan daarom ook niet nodig.
Dit hoofdstuk gaat in op de regels van het bestemmingsplan. De regels vormen samen met de verbeelding het juridische bindende deel van het bestemmingsplan. Zowel de verbeelding als de regels voldoen aan de verplichte landelijke standaarden voor de uitwisseling en vergelijkbaarheid van digitale bestemmingsplannen (IMRO2012 en SVBP2012). Het bestemmingsplan bestaat uit:
Bij het bestemmingsplan hoort een toelichting. Het bestemmingsplan met de daarbij behorende toelichting stelt men langs elektronische weg vast.
Voorliggend facetbestemmingsplan ziet uitsluitend op het wijzigen en/of toevoegen van een planregel inzake de geldende parkeernormering in de regels van de genoemde bestemmingsplannen. Op de verbeelding is daarom alleen een plancontour opgenomen.
De opbouw van de regels van dit bestemmingsplan wijkt af van de algemeen gehanteerde opbouw van regels omdat dit plan geen bestemmingsregels omvat. De opbouw van de regels ziet er als volgt uit:
Hoofdstuk 1 - Inleidende regels
Dit onderdeel bestaat uit de begrippen (Artikel 1 Begrippen) en de van toepassing verklaring (Artikel 2 Van toepassing verklaring). Hierin wordt aangegeven wat in de regels onder bepaalde begrippen moet worden verstaan en op welke gebieden van de gemeente Noordenveld dit facetbestemmingsplan van toepassing is.
Hoofdstuk 2 - Algemene regels
In dit hoofdstuk zijn de anti-dubbeltelregel (Artikel 3 Anti-dubbeltelregel) en de parkeerregelgeving (Artikel 4 Parkeerregelgeving) van de gemeente Noordenveld opgenomen.
Anti-dubbeltelregel
Het doel van de anti-dubbeltelregel is om te voorkomen dat, wanneer volgens een bestemmingsplan bepaalde gebouwen niet meer dan een bepaald deel van een bouwperceel mogen beslaan, het opengebleven terrein nog eens meetelt bij het toestaan van een ander gebouw, waaraan een soortgelijke eis wordt gesteld. Kort gezegd, komt het erop neer, dat grond die één keer in beschouwing is genomen voor het toestaan van gebouwen, niet een tweede maal mag meetellen voor de toelaatbaarheid van andere gebouwen, als die grond inmiddels tot een ander bouwperceel is gaan behoren.
Parkeerregelgeving
In de parkeerregelgeving is een aantal regels opgenomen die verwijzen naar Gemeentelijk Verkeers- en VervoersPlan of een rechtsopvolger daarvan. Expliciet is aangegeven dat ook een rechtsopvolger het kader kan vormen.
In de regels is aangesloten op de bepalingen die waren opgenomen in de bouwverordening, maar door de recente wetswijziging zijn vervallen. Voor specifieke gevallen is een afwijkingsbevoegdheid (onder voorwaarden) opgenomen. Door het laten doorwerken van deze parkeerbepaling in alle geldende plannen is het wegvallen van de parkeerregels door de wetswijziging, hersteld.
Hoofdstuk 3 - Overgangs- en slotregels
In dit hoofdstuk zijn het overgangsrecht (Artikel 5 Overgangsrecht) en de slotregel (Artikel 6 Slotregel) opgenomen. Voor de redactie van het overgangsrecht geldt het Bro. Bebouwing die niet voldoet aan de bepalingen van dit bestemmingsplan is onder het overgangsrecht gebracht. Een geringe uitbreiding van de bebouwing met 10% wordt mogelijk gemaakt.
Het gebruik van gronden en bebouwing dat in strijd is met dit nieuwe bestemmingsplan op het tijdstip van inwerkingtreding, mag in beginsel worden voortgezet. Wijziging van dit strijdige gebruik is verboden, indien de afwijking van het plan wordt vergroot. Indien het strijdige gebruik, na het tijdstip van inwerkingtreding van het plan voor een periode langer dan een jaar wordt onderbroken, is het verboden dit gebruik daarna te hervatten of te laten hervatten.
Het facetbestemmingsplan maakt geen ontwikkelingen mogelijk. Het plan leidt daarom ook niet tot kosten en kan dus als economisch uitvoerbaar geacht worden. Het is daarom ook niet noodzakelijk om een exploitatieplan of een overeenkomst over kostenverhaal op te stellen.
Het plan is voor vooroverleg naar het Waterschap Noorderzijlvest gestuurd. Het Waterschap stemt in met het plan. De brief van het waterschap is als Bijlage opgenomen.
Omdat het plan geen proviniaal belang betreft is er geen vooroverleg gevoerd met de provincie.
Het ontwerpbestemmingsplan heeft van 22 maart tot en met 2 mei 2018 voor een periode van zes weken ter inzage gelegen. In deze periode zijn geen zienswijzen ingediend.
De provincie Drenthe en het Waterschap hebben aangegeven akkoord te gaan met het bestemmingsplan.