Participatiebeleid

Algemeen

De gemeente maakt belangrijke beslissingen die ons allemaal beïnvloeden. De wens om als inwoner betrokken te zijn, is gegroeid. Dit geldt ook voor bedrijven of andere betrokken organisaties. We hebben daarom ons participatiebeleid vernieuwd.
Wij leggen het begrip “participatie” zo uit: Participatie gaat over de tijdige betrokkenheid van inwoners en belanghebbenden bij hun leefomgeving: ze denken mee en doen mee. Meedenken is het ophalen en meewegen van hun meningen over onderwerpen die van invloed zijn op hen. Meedoen is ze ook onderdeel laten zijn van het besluitvormingsproces en/of de uitvoering. Dit meedenken en meedoen kan binnen de vooraf aangegeven kaders.

Over ons participatiebeleid

Het participatiebeleid gaat over de manier waarop wij onze inwoners willen betrekken bij projecten of beleid. Het participatiebeleid gaat níet over initiatieven vanuit de samenleving. Daar is een aparte handleiding voor gemaakt.

Ons participatiebeleid is onder andere gebaseerd op de bijdrage van inwoners. Op inwonersavonden en uit een enquête kwamen thema’s naar voren als vertrouwen, transparantie en toegankelijkheid. Daarnaast is er gekeken naar onderzoeken en goede voorbeelden uit andere gemeenten.

Samenvatting van ons beleid

  1. Wat is de situatie?
    1. Wat is het project?
    2. Wat is de geschiedenis?
    3. Wat is je doel van participatie?
    4. Voldoet het project aan de randvoorwaarden voor participatie?
  2. Hoeveel beïnvloedingsruimte krijgen de deelnemers?
    1. Participatieladder
    2. Afhankelijk van participatiedoel en impact
  3. Wat wil je van de deelnemers weten?
    1. Concrete vraagstelling
    2. Past het bij het beïnvloedingsniveau?
  4. Kaders vaststellen
    1. Passen de kaders bij de input die je wilt ophalen?
    2. Waar moet de input aan voldoen om meegenomen te kunnen worden?
  5. Wie zijn de deelnemers?
    1. Inwoners, dorpsbelangen, verenigingen, ondernemers, instanties?
    2. Waarom zitten ze daar? Met welke ideeën en kennis?
  6. Welke werkvorm ga je gebruiken?
    1. Aansluitend op bovenstaande informatie
    2. Meervoudig & gevarieerd
  7. Welke informatie hebben deelnemers nodig?
    1. Denk aan proces, vakinhoudelijk, rolverdeling, etc
    2. Begrijpelijk en toegankelijk
  8. Uitvoeren
    1. Bijeenkomsten plannen
    2. Deelnemers uitnodigen
    3. Aftrap traject
    4. Tussentijdse terugkoppeling
  9. Afronden
    1. Terugkoppeling
    2. Participatieverslag
    3. Vervolgtraject?
  10. Evalueren
    1. Spelregels
    2. Leren & Ontwikkelen
  1. Alle betrokken partijen, van deelnemers tot ambtenaren tot raadsleden, stellen zich open op, luisteren naar elkaar en kunnen flexibel omgaan met omstandigheden. Ze zijn hierop aanspreekbaar.
  2. De gemeente is geïnteresseerd in hetgeen inwoners naar voren brengen. De deelnemers zijn betrokken en bekijken kwesties van meerdere kanten.
  3. De gemeente betrekt inwoners en andere belanghebbenden zo vroeg mogelijk in het proces. Hiervoor hoeft de opdracht nog niet helemaal duidelijk te zijn.
  4. De gemeente zet zich actief in om een diverse groep inwoners te betrekken. Dat wil zeggen mensen met verschillende achtergronden, maar ook verschillende belangen.
  5. De gemeente besteedt aan de start van een traject expliciet aandacht aan:
    • De participatievraag / Het doel van het participatietraject
    • De vastgestelde kaders
    • De beïnvloedingsruimte van de deelnemers
    • De rolverdeling
    • Het verloop en de planning van het traject
    • Het uitleggen van het besluitvormingsproces
  6. De gemeente zorgt ervoor dat de deelnemers alle benodigde informatie hebben én begrijpen. Op deze manier kunnen de deelnemers een goed advies geven of keuze maken.
  7. De gemeente zorgt voor regelmatige terugkoppeling naar de deelnemers.
  8. Wanneer er geen ontwikkelingen zijn, wordt dit aangegeven.
  9. De gemeente neemt het resultaat van het participatietraject mee op de wijze die van tevoren afgesproken is.
  10. De gemeente koppelt terug wat er gedaan wordt met de uitkomsten van het traject. Afwijkingen worden gemotiveerd en uitgelegd. Suggesties die niet gerelateerd zijn aan het project worden aan de desbetreffende ambtenaren doorgegeven.
  11. De gemeente evalueert het traject na afloop, samen met de deelnemers. De inzet en constructieve bijdrage van deelnemers worden gewaardeerd.
  1. Alle belanghebbenden krijgen de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op het besluit. Dit gebeurt op tijd en met volledige informatie. Het is duidelijk waar men wel en geen invloed op heeft.
  2. Ideeën en wensen worden in kaart gebracht. Van tevoren zijn er afspraken gemaakt over de verwerking daarvan. Het is uit te leggen waarom bepaalde input wel óf niet gebruikt is. Dit wordt dan ook teruggekoppeld.
  3. Het algemeen belang staat voorop. Participatie is een manier om tegemoet te komen aan de wensen van belanghebbenden. Op die manier wordt het draagvlak vergroot.

Aandachtspunten

Communicatie

Heldere informatie en goede begeleiding van gesprekken

Transparantie

Openbaar maken van (volledige) informatie. Ook communiceren als er
tijdelijk geen ontwikkelingen zijn

Inclusiviteit

Informatie is duidelijk en te begrijpen voor iedereen Speciale aandacht voor bepaalde doelgroepen

 

Meer informatie

 Wilt u meer weten over het beleid of over het participatietraject? Neem contact op met Sophie Nuberg s.nuberg@noordenveld.nl 

Documenten aanvragen

Wilt u onze nota Participatiebeleid bekijken? Vraag hem dan eenvoudig aan via de link hieronder. U ontvangt dan meteen een e-mail met een link om het bestand te downloaden.

Mail mij de link